Scholieren halen 4770 oude apparaten op tijdens E-waste race in Amsterdam Nieuw West

Basisschool de Mijlpaal wint de race en gaat met de klas naar Science Centre NEMO

16 OKTOBER 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
4770 kapotte elektronische apparaten (e-waste) werden de afgelopen weken ingezameld door groepen 6, 7 en 8 van tien basisscholen die deelnamen aan de E-waste race. Basisscholen uit stadsdeel Nieuw-west streden tegen elkaar om zoveel mogelijk e-waste in te zamelen voor recycling. Vandaag was de spannende ontknoping en werd bekend dat basisschool de Mijlpaal de hoogste score heeft gehaald en dus de winnaar is. Nu de scholieren niet meer aan de deur komen moeten de Amsterdammers weer zelf met hun kapotte en oude spullen op pad zodat deze gerecycled kunnen worden. Met de gratis te downloaden app helpt Shop&Drop, partner van de E-waste race, hen daarbij.

De afgelopen vier weken konden Amsterdammers hun elektronisch afval aanbieden op de website van de E-waste race, zodat de scholieren het aan huis op konden halen. En dan gaat de inzameling hard! Na vier weken fanatiek strijden heeft basisschool de Mijlpaal de E-waste race gewonnen in Amsterdam. Met 1028 apparaten haalden zij een score van 688 en wonnen daarmee de eerste prijs: een schoolreisje naar Science Centre NEMO in Amsterdam! Maar ook de andere scholen hebben hard gestreden en veel apparaten terug de kringloop in gebracht. Een prachtig resultaat om trots op te zijn. Maar wat nou wanneer je nog afval thuis hebt liggen?

In Nederland wordt jaarlijks ruim 100 miljoen kilo e-waste ingezameld. Toch weten veel mensen niet wat zij met dit afval moeten en blijft het thuis stof vangen. De E-waste race levert in korte tijd een mooie bijdrage aan het inzamelen van elektronisch afval. Maar het hele jaar door moeten e-waste en andere afvalstromen gescheiden worden, daarom biedt Shop&Drop, partner van de E-waste race, een gratis app aan. De Shop&Drop app geeft advies over waar consumenten hun afval en oude spullen kunnen inleveren voor hergebruik en recycling. Met de hulp van de gratis Shop&Drop app kunnen de kinderen (maar ook hun ouders, docenten, buren, ..) verder met het sparen van punten, als beloning voor het scheiden van hun afval. Zo zetten zij zich samen in voor een schone stad.

NOOT voor de redactie – niet voor publicatie
Voor meer informatie, interviews en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Francien Eppens (CEO Shop&Drop) 06-14887924 francien@shopendrop.nl
Timmy de Vos (CEO E-waste race) 06-54643843 timmy@ewasterace.nl

Citaten
""Keer op keer weten de deelnemende scholen het voor elkaar te krijgen om hun boodschap te mogen verkondigen via verschillende lokale media. De motivatie van de kinderen laat zich daarnaast ook zien in de fantastische resultaten. Daar mogen we best trots op zijn!"" Timmy de Vos - initiatiefnemer E-waste race
""De race geeft een fantastische boost aan het inzamelen van E-waste. Met de gratis Shop&Drop app helpen wij de scholieren en hun ouders verder om ook na de race al hun andere afval en oude spullen op de juiste plek in te leveren en een verantwoorde verwerking mogelijk te maken."" Francien Eppens - initiatiefnemer Shop&Drop app
Over ShopenDrop

We will learn you to DROP your waste while you SHOP and to make that combination valuable and fun! It's an app, it's a lifestyle, but most of all, it's a simple way to make our world a little bit better. www.shopendrop.nl